سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

نقاشی روی پارچه به چه ابزاری نیاز دارد؟

۵ بازديد

نقاشی روی پارچه به چه ابزاری نیاز دارد؟

هر هنری نیاز به ابزار دارد

هر هنری را که شما در اطراف خود ببینید، نیاز به ابزار و وسایلی دارد تا به وسیله آن ها بتوان یک هنر را به خوبی انجام داد. در این نوشتار ما قصد داریم در مورد ابزار و وسایل مورد نیاز برای هنر نقاشی روی پارچه توضیحاتی ارائه دهیم. شاید بتوان گفت در کنار مهارت و استعداد یکی از رکن های اساسی برای انجام کار های هنری، ابزار و وسایل است. در صنایع دستی این موضوع اهمیت بیشتری دارد.

انواع هنر های دستی مانند سرمه دوزی، قالی بافی، تابلو فرش، نقاشی روی شیشه یا ویترای، نقاشی روی پارچه و … هر کدام برای اجرا بر روی بستر مورد نیاز، باید با ابزار های مخصوص خود انجام شوند. انتخاب ابزار مناسب و البته با کیفیت می تواند روند انجام کار شما را تسریع کند. خلاقیت، ایده پردازی، استعداد هنری، ذوق و ظرافت و … هرکدام باید بر روی بستر کاری و هنری مناسب به وسیله ابزار انجام شود. می توان گفت مهارت و هنر باید به وسیله ابزار پیاده شود.

نقاشی روی پارچه و ابزار مورد نیاز
هنر نقاشی روی پارچه و رنگ آمیزی آن

شما اگر مسلط به یک هنر باشید، ولی حتی یکی از ابزار ضروری را نداشته باشید نمی توانید هنر را به مرحله اجرا برسانید. برای مثال اگر شما کاملا به هنر نقاشی روی پارچه مسلط باشید اما هنگام اجرای آن روی متریال مورد نظر، رنگ نداشته باشید! در این صورت عملا می توان گفت شما نمی توانید هیچ کاری انجام دهید. از جمله وسایلی که می توان برای هنر نقاشی روی لباس یا پارچه نام برد، موارد زیر هستند:

  • رنگ پارچه یا رنگ اکرلیک
  • پارچه یا لباس ( می توان هر جنسی را بستر نقاشی روی پارچه قرار داد)
  • شابلون یا طرح از پیش آماده
  • کاربن
  • قلم مو
  • مداد طراحی
  • پالت رنگ

این ها از جمله مهمترین ابزاری هستند که برای هنر نقاشی پارچه ضروری هستند. کیفیت این وسایل را نیز باید در نظر داشته باشید تا در انتها یک اثر هنری مطلوب خلق شود.

ابزار های مورد نیاز برای نقاشی روی پارچه

در پاراگراف قبلی اشاره شد که برای هنر نقاشی روی پارچه نیاز به چه ابزاری است. از جمله مهمترین این ابزار ها می توان به رنگ، قلم مو، پارچه مناسب اشاره کرد. قلم مو ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها برای یک قسمتی از طرح های اجرایی بر روی بستر کار استفاده می شود. اصولا ابزار این هنر قیمت بالایی ندارند و برای شروع کار می توانید با هزینه پایین هم این وسایل را تهیه کنید.

البته اگر قصد دارید که به وسایل و ابزار خود تنوع بدهید، می توانید انواع متفاوتی از آن ها تهیه کنید. برای مثال می توانید انواع قلم مو را خریداری کنید. تعداد رنگ های مورد استفاده بیشتری تهیه کنید. حتی می توانید از متریال و بستر کاری و از پارچه های گرانقیمت تر استفاده کنید. این موضوع کاملا به خود شما بستگی دارد. اما همانطور که اشاره شد برای شروع کار و تهیه ابزار و وسایل مورد نیاز هنر نقاشی روی پارچه نیاز به هزینه زیادی ندارید.

ابزار های نقاشی روی پارچه
هنر نقاشی بر روی پارچه

انواع قلم مو مورد نیاز در نقاشی روی پارچه را بهتر بشناسید

برای استارت کار خود می توانید 4 الی 5 رنگ انتخاب کنید. استفاده از قلم مو های مختلف نیز می تواند در زیبایی کار تاثیر بسزایی داشته باشد. از انواع قلم مو ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قلم مو های نوک گرد: برای اینکه به نقاشی روی پارچه خود جلوه بهتری بدهید و جزییات را بهتر نقاشی کنید می توانید از این قلم مو ها استفاده کنید. این قلم مو ها شماره های مختلفی دارند که برای طرح های ظریف بهتر است از شماره کمتر و برای طرح های بزرگتر از شماره های بزرگتر استفاده کنید.
  • قلم مو های مسطح: این قلم مو ها به نام قلم مو های شیدر(shader) نیز شناخته می شوند. این قلم مو ها به نام قلم موهای سایه زن نیز معروف هستند و می توانید به راحتی سایه های طرح را با آن ها اجرا کنید. در نظر داشته باشید برای ترکیب رنگ ها نیز از این قلم مو باید استفاده کنید.
انواع قلم مو در نقاشی روی پارچه
هنر نقاشی روی پارچه را بهتر بشناسید
  • قلم مو های لاینر: یکی دیگر از انواع قلم مو ها که برای کشیدن و طراحی خطوط در هنر نقاشی روی پارچه کاربرد دارد قلم مو های لاینر است. لاینر از کلمه انگلیسی لاین (line) به معنی خط گرفته شده است.
  • یکی دیگر از قلم مو های مورد استفاده در هنر نقاشی روی پارچه، نوع فرمی آن است. این نوع قلم مو می تواند برای رنگ کردن سطح بزرگی از پارچه مورد استفاده قرار بگیرد. در نظر داشته باشید که شاید با دیدن این قلم مو ها به یاد فرچه های رنگ کاری دیوار بیفتید. سر های پهن قلم مو های فرمی باعث می شوند که قسمت های بزرگی از پارچه را بدون دغدغه و راحت رنگ آمیزی کنید.

اگر نقاشی شما خوب نیست، از شابلون استفاده کنید

یکی از دغدغه های افرادی که به هنر نقاشی روی پارچه روی می آورند، هنر نقاشی و طراحی است. امروزه با وجود طرح های از پیش آماده در بازار و شابلون های متنوع نیاز نیست که شما به هنر نقاشی مسلط باشید. البته اگر سررشته ای در این هنر داشته باشید و یا به آن مسلط باشید، بسیار بهتر می توانید هنر نقاشی روی پارچه را نیز اجرا کنید.

شابلون ها را می توان از ابزار های مورد استفاده در این هنر دانست که انواع مختلفی دارند. از جمله می توان به شابلون های فلزی و پلاستیکی اشاره کرد. ترانسفر طرح نیز می تواند با حرارت بر روی پارچه انجام شود. در نتیجه می توان گفت، زیاد نگران این موضوع نباشید و بهتر است بر روی رنگ آمیزی طرح ها بیشتر متمرکز شوید.

شابلون و کاربرد آن در نقاشی روی پارچه
رنگ پارچه و رنگ اکرلیک

یکی از مهمترین ابزار های هنر نقاشی روی پارچه رنگ است. رنگ های نقاشی بر روی پارچه به دو دسته رنگ پارچه و رنگ اکرلیک تقسیم می شوند. رنگ های پارچه نسبت به رنگ های اکرلیک از نظر قیمتی گران تر هستند اما کیفیت بالاتری دارند.

اگر در ابتدای مسیر این هنر هستید می توانید از رنگ های اکرلیک استفاده کنید. رنگ های اکرلیک برای خشک شدن به 24 تا 48 ساعت زمان نیاز دارند. این رنگ ها نسبت به رنگ های پارچه پوشش ضخیم تری روی پارچه ایجاد می کنند. برای تثبیت نیز نیاز به ترکیب شدن با چسب های DM5 دارند.

ابزار نقاشی روی چرم با نقاشی روی پارچه متفاوت است

یکی دیگر از انواع هنر نقاشی روی پارچه، نقاشی روی چرم است. در این هنر برای نقاشی نیز به انواع قلم مو، راپید، رزین، رنگ پودری، چسب و … نیاز دارید. رنگ های چرم نیز دو دسته اند یا حلال آن ها آب است یا الکل. طرح را می توانید به وسیله کاربن و راپید بر روی چرم منتقل کنید و سپس رنگ آمیزی آن ها را آغاز نمایید. پس از اتمام رنگ آمیزی می توانید برای تثبیت رنگ ها از رزین و یا حتی لاک استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان موژارت گالری در ارتباط باشید.

تفاوت ابزار نقاشی روی چرم با نقاشی روی پارچه
نقاشی روی چرم

نحوه نگهداری لباس های نقاشی شده

۵ بازديد

نحوه نگهداری لباس های نقاشی شده

مقاله ی نحوه ی نگهداری لباس های نقاشی شده را مطالعه کنید:

نقاشی بر روی پارچه

نقاشی روی پارچه یکی از گرایش های هنر نقاشی محسوب می شود. لباس های نقاشی شده جذابیت خاصی دارند و همچنین امروزه در میان بسیاری از افراد محبوبیت بسیاری پیدا کرده اند. این هنر پس از یک دوره افول این روز ها دوباره به اوج خود رسیده و بسیاری از افراد علاقمند به یادگیری آن هستند. هنر نقاشی روی پارچه بر روی بسیاری از پارچه ها قابل اجرا است و می تواند زیبایی های بسیاری خلق کند.

یکی از ابزار های مهم در هنر نقاشی روی پارچه، رنگ است. در لباس های نقاشی شده از رنگ های بسیاری استفاده می شود. از جمله این رنگ ها می توان به رنگ پارچه و رنگ اکریلیک اشاره کرد. با توجه به بافت پارچه و کیفیت رنگ ها، ممکن است لباس های نقاشی شده بسیار سریع کمرنگ شوند. این موضوع برخی افراد را در تصمیم گیری به استفاده از لباس های نقاشی شده مردد می کند. اولین پیشنهاد این است که از رنگ های با کیفیت استفاده کنید.

نگهداری لباس های نقاشی شده نحوه نگهداری لباس های نقاشی شده

اینکه لباس های نقاشی شده ممکن است بر اثر چندین بار استفاد دچار پوسیدگی شوند یا رنگ روی آن ها از بین برود، بستگی به چندین عامل دارد. در نظر داشته باشید پارچه ای که برای هنر نقاشی روی پارچه انتخاب می کنید، باید برای رنگ آمیزی مناسب باشد. برخی پارچه ها اصلا برای اینکه بستر کاری نقاشی باشند، مناسب نیستند. در نتیجه پیشنهاد می کنیم، ابتدا یک پارچه مناسب انتخاب کنید.

پس از این مورد، ابزار های کاری بسیار مهم هستند. ابزار های کاری هنر نقاشی روی پارچه شامل رنگ، قلم مو، پارچه و … است. این ها از جمله ابزار های ضروری محسوب می شوند که بر روی کیفیت نهایی کار تاثیر بسزایی دارند. دو نوع رنگ که برای نقاشی روی پارچه مناسب است، رنگ پارچه و رنگ اکریلیک می باشد. این رنگ ها با روش های خاصی بر روی پارچه کار می شوند. برای مثال رنگ اکریلیک را با چسب دی ام پنج و محلول آن ترکیب می کنند و برای طراحی استفاده می کنند.

لباس های نقاشی شده را به طرز صحیح شستشو دهید

اگر می خواهید که عمر لباس های نقاشی شده افزایش پیدا کند و بتوانید در طولانی مدت از آن ها استفاده کنید، باید نکاتی را مد نظر قرار دهید. از جمله این موارد می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • لباس های نقاشی را بهتر است تا نزنید. این لباس ها اگر از چوب رختی آویزان شوند، نقاشی روی آن ها دچار آسیب نمی شود. این موضوع به طول عمر نقاشی روی لباس ها بسیار کمک می کند.
  • در شستشوی لباس های نقاشی شده سعی کنید از مواد شوینده خیلی قوی استفاده نکنید. اگر از سفید کننده ها استفاده می کند بهتر است که این موارد به قسمت نقاشی شده پارچه نرسند تا طول عمر نقاشی ها زیاد شود.
  • توصیه می کنیم شستشوی لباس های نقاشی شده را به خشکشویی و اتوشویی نسپارید. بهتر است این لباس ها را با دست بشویید.
  • میزان گرمای آب استفاده شده برای شستشوی لباس های نقاشی شده، بهتر است بین 30 تا 40 درجه سانتیگراد باشد.
شستشو لباس های نقاشی شدهراه های افزایش عمر لباس های نقاشی شده

تمامی نکات ذکر شده  بر روی کیفیت و تثبیت لباس های نقاشی شده تاثیر بسزایی دارند. البته اگر شما می خواهید که کار نقاشی روی پارچه را خودتان انجام دهید نکاتی را نیز باید در نظر داشته باشید. اشاره شد که تناسب میان رنگ و نوع پارچه بسیار مهم است. پارچه باید بتوانند رنگ را جذب کنند. در نتیجه بهتر است که از پارچه هایی برای نقاشی استفاده کنید که نیاز به مواد شوینده با آنزیم های قوی نداشته باشند.

پارچه هایی با جنس های جین، پلی استر و پنبه بسیار برای نقاشی روی پارچه مناسب هستند. پارچه هایی مانند حریر برای نقاشی روی پارچه پیشنهاد نمی شوند. زیرا به علت اینکه نازک هستند رنگ پارچه از پشت آن ها معلوم می شود و جلوه زیبایی نخواهد داشت. پارچه هایی با جنس محکم به این دلیل مناسب هستند که باعث می شوند نقاشی واضح دیده شود.

نکات مهم در مورد لباس های نقاشی شده

اگر از افرادی هستید که به کار نقاشی روی پارچه علاقمند هستید، پیشنهاد می کنیم که به نکاتی دقت کنید تا لباس های نقاشی شده شما عمر طولانی تری داشته باشند. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در انتخاب نوع پارچه دقت کنید. پارچه های مناسب باید باعث شوند که رنگ بر روی آن ها جلوه زیبا و جذابی داشته باشد.
  • پارچه هایی که در شستشوی آن ها باید از مواد ضد چروک استفاده کرد، برای این کار پیشنهاد نمی شوند.
  • رنگ پارچه از رنگ اکریلیک برای این کار مناسب تر است. اما پیشنهاد ما این است که در هر صورت برند و مارک رنگ ها را در نظر بگیرید. برای اینکه نتیجه کار بهتر شود باید از رنگ هایی با برند های معتبر استفاده کنید.
  • برای نقاشی روی پارچه می توانید از تکنیک های مختلفی استفاده کنید. با توجه به اینکه در لباس های نقاشی شده از چه تکنیکی استفاده شده است، نوع نگهداری آن ها نیز ممکن است متفاوت باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان موژارت گالری همراه باشید.

ماندگاری لباس های نقاشی شده نکات مهم ماندگاری لباس های نقاشی شده

نقاشی روی پارچه هنری جذاب و کم هزینه

۵ بازديد

نقاشی روی پارچه هنری جذاب و کم هزینه

هنری نوین با پیشینه ای کهن

نقاشی روی پارچه هنری با تاریخچه کهن است . که قدمت آن را می توان به آغاز ابتدای اختراع و بافتن پارچه توسط بشر نسبت داد؛ جایی که انسان های اولیه با توجه به ذوق و هنر خود اقدام به طراحی روی پارچه نمودند. آنها این کار را به صورت خودجوش و بدون آموزش قبلی انجام می دادند. همانطور که پیش از آن بر روی سنگ ، چوب ، گل و پوست حیوانات این کار را می کردند.

امروزه با توجه به گسترش امکانات؛ نقاشی روی پارچه ساده تر و کم هزینه تر از هر زمان دیگری شده است. علت آن هم در دسترس قرار گرفتن ابزارهای طراحی، و دسترسی آسان همگان به هنر طراحی روی پارچه می باشد. موضوعی که باعث استقبال گسترده علاقمندان به نقاشی و کارهای ترسیمی گردیده است.

آشنایی با هنر نقاشی روی پارچه
نقاشی روی پارچه،هنری جذاب و کم هزینه

نقاشی روی پارچه هنری جذاب

هنر نقاشی روی پارچه ویژگی ها و مزایای منحصر بفردی دارد. مزایایی که می تواند هنری مناسب و دلپذیر برای همگان به ویژه خانم های خانه دار باشد. همچنین برای افرادی که بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانند. نقاشی روی پارچه همچنین می تواند سبکی جذاب برای علاقمندان به نقاشی و کارهای هنری باشد.

نقاشی روی پارچه همانطور که اشاره شد، مزیت های فراوانی دارد . از جمله اینکه می توان به سادگی  آن را آموزش داد و یاد گرفت. نقاشی که بسیار مقرون به صرفه و کم هزینه می باشد. همچنین لوازم و وسایل آن بسیار ارزان و قابل دسترس می باشد.

ابزارهای مورد نیاز آن

برای نقاشی روی پارچه ما به ابزارها و وسایل خاص این هنر نیاز داریم. به ابزارهایی نظیر انواع قلمو، رنگ های متنوع و متناسب این سبک ، پارچه مخصوص، استامپ، شابلون و … احتیاج داریم. که در زیر به صورت مختصر به توضیح هریک می پردازیم.

برای شروع نقاشی روی پارچه می بایست یک یا دو قلمو و سه رنگ اصلی آبی، زرد و قرمز را تهیه کنید. با ترکیب هریک از آن ها رنگ های متنوعی بسازید. البته این ها ابزارهای حداقلی برای شروع نقاشی روی پارچه می باشد. اما رفته رفته و با پیشرفته تر شدن شما برای بهبود نتایج کارهایتان به لوازم و مواد بیشتری نیاز پیدا می کنید.

نحوه شروع طراحی

برای شروع نقاشی روی پارچه ابتدا باید الگوی طراحی مورد نظر خود را مهیا نمایید. پس از آن الگو را روی پارچه انتقال بدهید. قلمو مورد نظر خود را برداشته و به رنگ متناسب با طرح آغشته نمایید؛ دقت داشته باشید که برای هر رنگ قلموی جدایی را انتخاب نمایید. به این علت که قلمو جداگانه مانع این می گردد که رنگ های شما با هم مخلوط شوند.

کارهای اولیه و پیاده سازی طرح مدنظرتان را به پایان برسانید. پس از آن اقدام به طراحی خطوط دور کار و حاشیه های طرحتان نمایید . از بخش های بیرونی طرح به سمت داخل جلو بروید. دقت کنید که با صبر و حوصله و ضربات پی در پی ، محکم و کوتاهِ قلمو کار را پیش ببرید.

تکنیک های متنوع

علاقمندان به نقاشی می دانند که نقاشی روی پارچه با نقاشی روی بوم شباهت های بسیاری دارد . تکنیک ها و روش های کاری هر دو خیلی به هم نزدیک هستند. به این صورت که برای رسیدن به طرح دلخواه بایستی رنگ های مورد نظر را لایه لایه روی پارچه اضافه نمایید.

علاوه بر تکنیک فوق، تکنیک های دیگری هم وجود دارد. از قبیل تکنیک استفاده از قلم بادی، بکارگیری شابلون و الگوهای از پیش طراحی شده، استفاده از استامپ و … می باشد. که هر هنرمندی با استفاده از ابزارها و امکانات در دسترس خود از آنها استفاده می کند. همچنین بر اساس سبک و سلیقه خود آنها را بکار می گیرد.

تکنیک های متنوع در نقاشی روی پارچه
هنر نقاشی روی پارچه دارای ویژگی ها و مزایای منحصر بفرد

ترکیب رنگ ها

رنگ های آبی، زرد و قرمز سه رنگ اصلی هستند. وقتی این رنگ ها با هم ترکیب شوند رنگ های فرعی و ثانویه را به وجود می آورند. هنگامی که رنگ های ثانویه را با هم مخلوط کنیم رنگ های دسته سوم ظاهر می شوند؛ در نتیجه با خریدن سه رنگ اصلی می توانیم تمامی رنگ های دیگر را به دست بیاوریم. موضوعی که موجب می شود از نقاشی روی پارچه خود لذت ببریم.

در نظر داشته باشید که در نقاشی روی پارچه از چند رنگ استفاده کنید.  چراکه باعث می شود که طراحی و نقاشی شما به صورت تک بُعدی و صاف و مسطح دیده نشود . استفاده از چند رنگ جلوه بیشتری به کار شما می بخشد. درنتیجه نیاز به چند بُعدی کردن و برجسته نمودن نقاشی روی پارچه خود دارید. تا کارتان بیشتر و بهتر دیده شود. و برای این کار بایستی از تم های متفاوت یک رنگ استفاده نمایید؛ یعنی در زمان کارتان از سه سایه روشن، متوسط و تیره بهره ببرید.

حرارت دادن و خشک نمودن طرح

پس از اتمام کار نقاشی روی پارچه به مدت یک شبانه روز تحمل نمایید. صبر کنید تا نقاشی به طور کامل خشک گردد. پس از آن اقدام به حرارت دادن و اتو کشیدن نقاشی روی پارچه خود نمایید. این کار موجب ثابت و ماندگار شدن طرح شما بر روی پارچه می گردد.

برای افزایش دقت و ایمنی در کارتان می توانید برچسب رنگ هایتان را بخوانید.  چرا که در آنها نحوه استفاده از رنگ ها را توضیح داده است. این برچسب ها غالبا روش حرارت دادن رنگ ها را یادآوری می کند و از شما میخواهد که پشت پارچه را اتو نمایید. البته برای خوب چسبیده شدن کارتان می بایست همان روی پارچه را اتو بکشید. برای این کار می توانید از پارچه ای مناسب یا کاغذی روغنی استفاده نمایید. اتو را از روی آنها بر روی اثر بکشید تا نقاشی روی پارچه آسیبی نبیند. دقت داشته باشید که اتوی بدون بخار و داغ (قابل تحمل برای پارچه) را به مدت 30 ثانیه روی طرحتان بگذارید.

البته برای خشک و تثبیت شدن نقاشی روی پارچه هایی نظیر جیر، چرم و بافتنی نمیتوان از اتو استفاده نمود. بلکه بایستی بوسیله سشوار و به مدت نیم ساعت بر روی طراحی روی پارچه حرارت دهید.

نحوه شستشو

دقت نمایید که بلافاصله بعد از طراحی روی پارچه پارچه را شستشو ندهید. برای شستشوی پارچه نقاشی شده می بایست حداقل به مدت 6 روز صبر نمایید. پس از آن اقدام به شستشوی پارچه خود کنید. توجه داشته باشید که از آب گرم و ولرم استفاده نشود. و حتما لباس و پارچه مورد نظر را پشت و رو نمایید.

با موژارت گالری همراه باشید.

نقاشی جواهرات همان مینا کاری روی طلا است

۵ بازديد

نقاشی جواهرات همان مینا کاری روی طلا است

هنر مینا کاری و نقاشی جواهرات

نقاشی از هنر هایی است که طرفداران بسیاری دارد و افراد در گرایش های مختلف آن را ادامه می دهند. در این نوشتار ما قصد داریم در مورد نقاشی جواهرات توضیحاتی ارائه دهیم تا شما بیشتر با این شاخه از نقاشی آشنا شوید. نقاشی جواهرات را از آنجایی که روی فلزی به نام طلا انجام می شود، می توان نوعی مینا کاری محسوب کرد. مینا کاری از هنر های قدیمی است که به عنوان یک هنر ارزشمند و دیرینه شناخته می شود.

این هنر امروزه به اوج خود برگشته است و بر روی فلزات مختلفی از جمله مس، طلا و … انجام می شود. هنر مینا کاری با رنگ های لعاب دار و البته مخصوص بر روی انواع فلزات قابل اجرا است. هنر مینا کاری دارای قدمتی حدودا 5000 ساله است، اما اجرای این هنر ظریف و بدیع بر روی طلا در دوره تاریخی سلجوقیان به اوج خود رسید.

آشنایی با هنر مینا کاری و نقاشی جواهراتمینا کاری و نقاشی جواهرات

نقاشی روی طلا به دو روش انجام می شود

نقاشی جواهرات که به نام میناکاری روی طلا نیز شناخته می شود، به دو صورت قابل اجرا است. اگر به دنبال یک روش مناسب برای انجام این کار هستید، باید با دو روش مینا کاری بر روی طلا که به صورت مینا کاری گرم و سرد انجام می شود، آشنا باشید.

میناکاری روی طلا به روش گرم:

این روش نقاشی جواهرات، به عنوان شاخه ای از میناکاری شناخته می شود و از روش سرد کمی دشوارتر است. برای تهیه رنگ در این روش از میناکاری بر روی طلا، باید نوار های جامدی را که رنگی و براق هستند تبدیل به پودر کنند، تا یک پودر صاف حاصل شود. پس از اینکه پودر صاف و یکدستی از نوار های جامد به دست آمد، به میزان لازم آب به این پودر اضافه می شود. پس از افزودن آب باید این مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. محلول حاصل حالت کشسان دارد و همین رنگ برای مینا کاری با روش گرم مناسب است.

برای نقاشی جواهرات باید از رنگ های مخصوص این کار استفاده کنید. پس از اینکه رنگ آماده شد، لایه های رنگی را بر روی طلا کشیده و قطعات طلا را در دمایی بین 700 تا 900 درجه سانتی گراد قرار می دهند. برای اینکه تثبیت رنگ انجام شود، بهتر است که این کار را چندین مرتبه تکرار کنید.

در نظر داشته باشید که در برخی موارد برای تثبیت، استحکام و شفافیت رنگ ممکن است لازم باشد بین 15 تا 20 مرتبه و حتی بیشتر، کشیدن رنگ تکرار شود. یکی از مشکلاتی که در روش مینا کاری گرم وجود دارد این است که خارج کردن طلا از کوره فقط با تجربه به دست می آید و متاسفانه وقتی طلا در درون کوره قرار می گیرد، هنرمند هیچ تسلطی برای کنترل آن ندارد.

بررسی دو روش اجرای نقاشی روی جواهراتنقاشی جواهرات به دو روش سرد و گرم

میناکاری روی طلا به روش سرد:

یکی دیگر از روش های نقاشی جواهرات، مینا کاری بر روی طلا به روش سرد است. در این حالت اصولا وقتی رنگ مخصوص این کار بر روی طلا خشک می شود، حالت براق و سرامیکی به خود می گیرد. مینا کاری روی طلا به روش سرد نیز سختی های خود را دارد و دقت و حوصله زیادی می طلبد. در نظر داشته باشید که در این روش برای انتقال رنگ از وسایل و ابزار های نوک تیز استفاده می کنند.

بعد از اینکه مینا کاری سرد بر روی طلا انجام شد، طلا را باید در دمای اتاق قرار دهند و به مدت زمان 48 ساعت نباید آن را تکان داد. مینا کاری به روش سرد نیاز به ابزار و لوازم خاص و البته گرانی ندارد و با ساده ترین وسایل این هنر نیز انجام می شود. باید در نظر داشت استحکام و طول عمر این نوع مینا کاری به کیفیت رنگ و مواد مورد استفاده بستگی دارد.

در مینا کاری سرد بر روی طلا دقت بالا همراه با سرعت عمل حرف اول را می زند. در نتیجه می توان گفت هر فردی نمی تواند نقاشی روی طلا به روش سرد را انجام دهد. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید تقارن و یک رنگ بودن زیورآلاتی مانند گوشواره ها، در این روش بسیار حائز اهمیت است.

برای آموزش هنر نقاشی جواهرات به موارد زیر دقت کنید

امروزه نقاشی جواهرات بسیار ترند شده و نظر افراد بسیاری را به خود جلب کرده است. یک هنر زیبا و جذاب که با کمک آن می توان طلا های ساده را تبدیل به آثار هنری کرد. امروزه این مدل از طلا ها محبوبیت بسیار زیادی بین افراد دارند. نقاشی جواهرات اصولا بر روی همه مدل های طلا با عیار های متفاوت انجام می شود و به همین دلیل از نظر قیمت نیز تنوع بسیاری دارند.

افرادی که به آموزش این هنر علاقمند هستند، بهتر است به یک آموزشگاه و مربی متخصص مراجعه کنند. از طرفی باید دقت و حوصله زیادی برای این کار داشته باشید تا بتوانید ترکیب رنگ ها را به خوبی آماده کنید. از طرفی اجرای این هنر روی طلا نیاز به دقت زیادی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، با موژارت گالری همراه باشید.

آموزش هنر نقاشی جواهرات نقاشی جواهرات یک هنر زیبا و جذاب

بهترین رنگ برای نقاشی روی پارچه

۶ بازديد

بهترین رنگ برای نقاشی روی پارچه

اگر به دنبال بهترین رنگ برای نقاشی روی پارچه هستید این مقاله را مطالعه کنید.

برای نقاشی روی پارچه ترجیحا از رنگ های مخصوص پارچه، مثل برندهای خارجی pebeo و monmartre و همچنین برندهای باکیفیت ایرانی مثل پیرو و سوداکو استفاده کنید، چون رنگ پارچه مخصوص طراحی و نقاشی بر روی پارچه طراحی و ساخته شده است و کاملا به خورد پارچه میرود و به وسیله حرارت اتو کاملا روی پارچه تثبیت میشود.

البته گفته میشود که از رنگ اکرولیک هم میشود برای نقاشی روی پارچه استفاده کرد ولی مسئله ای که وجود دارد این است که رنگ اکرولیک برای نقاشی روی چوب، فلز و پلاستیک و… هم استفاده میشود و مثل رنگ پارچه صرفا برای نقاشی روی پارچه طراحی نشده است و به خوبی به خورد پارچه نمیرد و اون قسمت از لباس که روش نقاشی شده است خیلی سفت قرار میگیرد و با چندبار شستشو مثل یه لایه اضافه میماند و فیتیله فیتیله جدا میشود یا ترک میخورد، مگر اینکه با چسب ماده بیندر قاطی بشود که رنگ پارچه نیاز به هیچ کدوم از اینا نداره و کاملا به خورد پارچه میرود.

اگر برای نقاشی گزینه دیگری به جز رنگ اکرولیک ندارید برای استفاده از رنگ های آکریلیک باید به اندازه یک سوم رنگ چسب بیندر یا دی ام پنج اضافه کنین و اگر رنگتون سنگین و غلیظ هست  قلم مو رو کمی خیس کنید.

بعد از اتمام هر کار ۲۴ تا ۴۸ ساعت باید زمان بدید تا کاملا” خشک شود.

مرحله بعد اگر از رنگ اکریلیک استفاده کرده اید باید پارچه را اتو کنید که باعث می شود رنگ روی پارچه ثابت و ماندگار شود. اتو باید بدون بخار و با استفاده از یه لایه محافظ نخی باشد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر با مشاورین موژارت گالری در ارتباط باشید

 

هنر نقاشی روی پارچه و برندهای معروف دنیا

۸ بازديد

هنر نقاشی روی پارچه و برندهای معروف دنیا

   

هنر نقاشی روی پارچه یکی از هنرهایی است که میتواند به تنهایی زیبایی و جذابیت منحصر بفردی به پوشاک ببخشد.
البته که بسیاری از برند های مطرح و بزرگ دنیا که پوشاک اوت کوتور ارائه میدهند از این هنر زیبا استفاده میکنند، برای مثال برند بریتانیایی ralph and russo که تخصصش تولید محصولات خاص و لاکچری است و لباس های اوت کوتورش را خیلی از هنرمندان و بازیگران سر شناس و معرفی مثل جنیفر لوپز،آنجلینا جولی و بلاحدید… در مراسم های بزرگ و رسمی یا فرش قرمز های بر تن کرده اند، بسیار از هنر نقاشی رو پارچه استفاده میکند.

علاقه ی طراحان این برند به اجرای گل های وحشی و طرح های بسیار ظریف روی پارچه های حریر و ساتن به همراه نگین های زینتی بسیار زیاد است و در کارهاشون به وفور دیده میشود. اگرچه که این هنر اختصاص به لباس های مجلسی شون ندارد و روی کیف و کفش هم بسیار استفاده میکنند.

یکی دیگر از برندهایی که از این هنر نقاشی پارچه بسیار استفاده میکند برند نام آشنای dolce & gabbana استت و همیشه در کالکشن هایش عظمت و اوج خلاقیت برندش رو نمایش میدهد.
 اخرین در یک کالشکن با نام “Alta Moda” (که در فرهنگ ایتالیایی یعنی بالاترین سطح طراحی و دوخت ، مترادف اوت کوتور فرانسوی)
که در شهر ونیز با مضمون نمایش فرهنگ ایتالیایی رویداد. که این کالکشن طی سه روز با۴۵۰ مهمان برگزار شد و فرهنگ و هنر غنی مردم ایتالیا را به زیبایی به تصویر کشید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان موژارت گالری همراه باشید.