سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

چگونه نقاشی بر روی پارچه یاد بگیریم؟

۷ بازديد

چگونه نقاشی بر روی پارچه یاد بگیریم؟

آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که چگونه نقاشی بر روی پارچه یاد بگیریم؟ برای کسب اطلاعات مفید در این زمینه، با ما همراه باشید.

برای نقاشی بر روی پارچه نیاز نیست نقاش باشید!

شاید تا به حال با خود فکر کرده باشید که چه کسی برای اولین بار یک هنر را به دنیای هنر معرفی کرده است. در این نوشتار قصد داریم در مورد فراگیری هنر نقاشی بر روی پارچه توضیحاتی ارائه دهیم تا شما را با این هنر بیشتر آشنا کنیم. هر هنر تلفیقی است دقیق از زیبایی و ظرافت دستانی هنرمند که آن را خلق می کند. هنر نقاشی بر روی پارچه قدمتی دیرینه در سرزمین ما دارد.

این هنر مدتی به فراموشی سپرده شد و امروزه توسط هنرمندان خوش ذوق مجددا احیا شده است. قلمکاری یا چاپ بر روی پارچه پیش زمینه این هنر است که از زمان هخامنشیان در ایران رایج بوده است. البته برخی از شواهد تاریخی ادعا دارند که این هنر از کشور چین به کشور ما وارد شده است. شاید با خود فکر کنید هر فردی که این هنر را انجام می دهد، حتما یک استادکار نقاشی است. به جرات به شما می گوییم با کمی طبع هنری، شما هم می توانید این کار را انجام دهید.

به همین دلیل برای این هنر نیاز نیست، شما یک نقاش حرفه ای باشید. البته ناگفته نماند که اگر هنر نقاشی را به خوبی بلد باشید، تاثیر بسیار بیشتری بر روی زیبایی آثار شما دارد. امروزه در بازار وسایل هنری می توانید به راحتی شابلون یا طرح های از پیش آماده شده بسیاری تهیه کنید و شما با دقت و ظرافت طرح را روی پارچه اجرا و رنگ آمیزی کنید.

علاوه بر طرح و شابلون، مهر های مخصوص این کار نیز در بازار موجود است که شما می توانید به دفعات مختلف از آن ها استفاده کنید. در نتیجه می توان گفت برای کشیدن طرح کلی نگران نباشید و از این ابزار ها کمک بگیرید. برای رنگ آمیزی اگر کمی خلاقیت به خرج دهید، می توانید آثار زیبایی خلق کنید.

نقاشی بر روی پارچه و یادگیری آن

هنر تلفیقی دقیق از زیبایی و ظرافت دستان هنرمند

برای نقاشی بر روی پارچه چه وسایلی نیاز دارید؟

هر هنری نیاز به وسایل و ابزاری دارد که بدون آن ها ممکن است نتوانید عملا کاری انجام دهید. هنر نقاشی بر روی پارچه نیز این قاعده مستثنی نیست و شما برای انجام آن نیاز به وسایلی دارید. از جمله ابزار هایی که شما برای انجام این هنر به آن نیاز دارید می توان به قلم مو، رنگ پارچه یا رنگ اکرلیک، پارچه مناسب به عنوان بستر کار، پالت رنگ، مقوا، سوزن ته گرد یا کارگاه برای محکم کردن پارچه و … اشاره کرد.

هر کدام از این ابزار ها برای بهتر انجام شدن این هنر ضروری هستند و می توانند بر روی کیفیت کار موثر باشند. پیشنهاد می کنیم اگر مبتدی هستید از رنگ های اکرلیک استفاده کنید. این رنگ ها نسبت به رنگ پارچه قیمت مناسب تری دارند و برای شروع کار پیشنهاد بهتری هستند. از انواع قلم مو نیز می تواند نسبت به طرحی که انتخاب می کنید، استفاده کنید. قلم مو ها انواع متفاوتی دارند که شما باید مناسب کار خود آن ها را انتخاب کنید.

وسایل لازم نقاشی روی پارچه

نقاشی فانتزی

قلم مو مورد استفاده در نقاشی بر روی پارچه شامل قلم مو های تخت، قلم موهای گرد، قلم موهای فرمی و … می شود. شما اگر می خواهید این کار را به صورت حرفه ای ادامه دهید، باید انواع قلم مو را به عنوان یکی از ابزار های اصلی تهیه کنید.

برای اینکه پارچه حالت مناسبی داشته باشد و بتوانید به راحتی روی آن نقاشی انجام دهید، می توانید از کارگاه استفاده کنید. از طرفی می توانید پارچه را بر روی میز کار خود فیکس کنید. حتما در هنگام کار، در قسمت زیرین از یک تکه مقوا استفاده کنید، تا رنگ به بیرون درز پیدا نکند. پس از پایان کار برای تثبیت طرح و رنگ، پس از خشک شدن کامل نقاشی، از اتو یا سشوار استفاده کنید.

هنر نقاشی بر روی پارچه را اصولی یاد بگیرید

هر هنری که شما در اطراف خود می بینید و شما را سر ذوق می آورد، نتیجه یک کار ظریف و مهارت دقیق است. پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید نقاشی بر روی پارچه را شروع کنید، از همان ابتدای کار آن را اصولی فرا بگیرید. هنر نقاشی پارچه، علاوه بر اینکه نیاز به یک طبع هنری دارد باید به صورت اصولی و دقیق نیز آموزش داده شود.

اگر شما ذوق فراگیری این هنر را داشته باشید ولی به صورت اصولی و دقیق آن را یاد نگیرید، مسلما زمان و هزینه شما به هدر خواهد رفت. در نظر داشته باشید آموزش گام به گام در کنار یک مربی صبور و با حوصله می تواند شما را در این هنر تا مراحل بالایی ارتقا دهد.

می توان گفت اگر آموزش اصولی و دقیقی نداشته باشید، ممکن است در میانه مسیر خسته شوید و یا حتی احساس بی استعدادی در این هنر کنید. به همان میزان که ابزار کاربردی در این هنر اهمیت دارد، آموزش درست نیز بسیار مهم است.

اهمیت یادگیری اصولی نقاشی روی پارچه

استفاده از کارگاه برای فیکس کردن پارچه

می توان گفت که هنر نقاشی بر روی پارچه از آن هنر هایی است که نیاز به آموزش اصول و تکنیک های دقیق دارد و پس از آن در درجه بعدی ابزار و وسایل مهم هستند. اگر به این موضوع علاقمند هستید که نقاشی ها را از ذهن خود طراحی کنید، می توانید پیش از شروع این هنر دوره نقاشی را پست سر بگذرانید. اما همانطور که اشاره کردیم می توانید طرح های مورد نظر خود را از بازار تهیه کنید. اگر طرح خاصی مد نظر دارید، می توانید آن را پرینت بگیرید و بر روی بستر کاری خود اجرا کنید.

ذوق هنری داشته باشید

برای هر هنری که به ذهن شما خطور می کند، باید ذوق هنری و خلاقیت داشته باشید. این موضوع در هنری مانند نقاشی بر روی پارچه نمود بیشتری دارد. شما با کمی خلاقیت می توانید این هنر را بر روی انواع لباس ها اجرا کنید. اگر کمی با دید وسیع تر بنگرید، حتی می توانید این هنر را نه تنها روی لباس های پارچه ای بلکه روی لباس های چرمی نیز اجرا کنید.

شاید اغراق نباشد که بگوییم در کنار استعداد، آموزش اصولی، ابزار و وسایل در کار های هنری ذوق و طبع هنری نیز به همین میزان یا حتی کمی بیشتر اهمیت دارد. شما اگر به یک هنر یا مهارت، ذوق داشته باشید مسلما برای آموزش و فراگیری آن تلاش بسیاری خواهید داشت. 

اهمیت ذوق هنری و خلاقیت در یادگیری نقاشی روی پارچه

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان موژارت گالری در ارتباط باشید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.