سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

استفاده از چسب بیندر جهت ثبات رنگ آکریلیک

۴ بازديد

استفاده از چسب بیندر جهت ثبات رنگ آکریلیک

استفاده از چسب بیندر جهت ثبات رنگ آکریلیک

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استفاده از چسب بیندر جهت ثبات رنگ اکریلیک، در این مقاله با ما همراه باشید.

چسب بیندر چیست؟ چسب بیندر مایع چسبنده ای است که از آن برای نقاشی بر روی پارچه و سفال استفاده می شود. عموما از چسب بیندر جهت ثبات رنگ آکریلیک استفاده می شود. اساتید آموزش نقاشی بر روی پارچه، به هنرجویان خود می آموزند که چگونه از این چسب برای بهبود کارایی رنگ های آکریلیک استفاده کنند. از آن جایی که چسب بیندر از چسبندگی فوق العاده ای برخوردار است، در کارهای هنری، موارد استفاده متعددی دارد.

از دیگر ویژگی های این چسب که موجب محبوبیت آن در بین مصرف کنندگان گردیده است، این است که پس از خشک شدن، کاملا بی رنگ می شود.یعنی پس از استفاده از آن در نقاشی روی پارچه، رنگ های طراحی شده قوام یافته و از بین نمی روند. اگر کسی بخواهد ثبات بالایی در رنگ های آکریلیک ایجاد کند، لازم است مقدار معینی از این چسب را به رنگ خود افزوده و سپس کار نقاشی را شروع کند.

ویژگی های منحصر به فرد چسب بیندر از قبیل دوام و ماندگاری فوق العاده، قابلیت حل شدن در آب، مقاومت نسبت به رطوبت باعث شده تا روز به روز بر دامنه کاربرد های آن افزوده شود. هنرجویان نقاشی بر روی پارچه ممکن است بخواهند به جای رنگ های مخصوص پارچه، از رنگ های آکریلیک استفاده کنند. این نوع رنگ ها بیش تر برای نقاشی بر روی پلاستیک، چوب و فلز ساخته شده اند و مناسب نقاشی بر روی پارچه نیستند.

[ez-toc]

چند ویژگی موجود در این رنگ ها باعث شده که به تنهایی برای کار روی پارچه مفید نباشند:

  1. در هنگام نقاشی زود خشک می شوند و فرصت کافی برای نفوذ به درون پارچه را پیدا نمی کنند.
  2. قسمتی از پارچه یا لباس که با این رنگ نقاشی می شود، خیلی سفت شده و پس از چند بار شستشو لباس رنگ ها و یا ترک خورده و پوسته پوسته می شوند و یا فتیله فتیله از روی لباس جدا می شوند.
  3. از شفافیت کافی برخوردار نیستند.
مزایای استفاده از چسب بیندر جهت ثبات رنگ آکریلیک
مزایای استفاده از چسب بیندر جهت ثبات رنگ آکریلیک

بنابر آن چه گفته شد، اگر در هنگام نقاشی بر روی پارچه گزینه دیگری به جز رنگ های آکریلیک ندارید، برای بهبود کیفیت کار، از چسب بیندر برای ثبات رنگ آکریلیک استفاده کنید.

 

نحوه استفاده از چسب بیندر جهت ثبات رنگ آکریلیک

نحوه استفاده از چسب بیندر برای ثبات رنگ آکریلیک به این گونه است که باید به اندازه یک سوم رنگ، چسب اضافه کنید. برای رنگ آمیزی پارچه نسبت دو به یک، رنگ و چسب بهترین ترکیب است. مخلوط چسب و رنگ را با نسبت های مذکور درون ظرفی ریخته و خوب به هم بزنید تا مخلوط صاف و یک دستی بدست آید. البته این ترکیب با توجه به جنس پارچه و ضخامت نهایی رنگ تغییر کرده و به نسبت یک به یک می رسد.

استفاده از چسب بیندر جهت ثبات رنگ آکریلیک در ترکیب با آن، موجب افزایش انعطاف پذیری و روان تر شدن رنگ ها می شود.به این ترتیب رنگ ها بهتر در پارچه نفوذ کرده و پس از شستشو ترک نمی خورند. بنابراین چسب بیندر مکمل اصلی رنگ های آکریلیک در هنگام نقاشی بر روی پارچه استو بدون آن نمی توان انتظار طرح های سالم و ماندگار بر روی لباس را داشت.

چگونه چسب بیندر مرغوب را از بی کیفیت تشخیص دهیم؟

نحوه تشخیص چسب بیندر مرغوب
نحوه تشخیص چسب بیندر مرغوب

اگر شما می خواهید از چسب بیندر برای ثبات رنگ آکریلیک استفاده کنید، حتما باید از نوع مرغوب آن استفاده کنید تا از درخشندگی کارتان کاسته نشود.برای تشخیص چسب مرغوب از تقلبی، باید صبر کنید تا چسب بیندر خشک شود. چسب های استاندارد پس از خشک شدن کاملا بی رنگ می شوند ولی چسب های تقلبی، ته زرد دارند.

شرایط نگهداری چسب بیندر جهت ثبات رنگ آکریلیک

چنانچه از چسب بیندر برای ثبات رنگ آکریلیک استفاده می کنید، دقت داشته باشید که آن را دور از دمای بالا و تابش مستقیم نور نگهداری کنید. زیرا این دو مورد موجب کاهش عمر مفید چسب شده و در نتیجه از کیفیت آن می کاهد. کم شدن کیفیت چسب نیز از مرغوبیت آن کاسته و در نهایت موجب می شود تا ثبات رنگ های آکریلیک استفاده شده در نقاشی کم شود.

شرایط نگهداری چسب بیندر جهت ثبات رنگ آکریلیک
شرایط نگهداری چسب بیندر جهت ثبات رنگ آکریلیک

نکات ایمنی در هنگام استفاده از چسب بیندر جهت ثبات رنگ آکریلیک

نکات ایمنی
نکات ایمنی در مورد استفاده از چسب بیندر جهت ثبات رنگ آکریلیک

دقت کافی داشته باشید که این چسب در تماس با پوست بدن، حفره های دهان و یا چشم ها قرار نگیرد. زیرا حتی مرغوب ترین نوع چسب بیندر از موادی ساخته شده که برای سلامتی انسان مضر است. بنابراین اگر بدن شما با این چسب تماس پیدا کرد، ابتدا آن را شسته و سپس برای اطمینان بیش تر از عدم آسیب دیدگی به درمانگاه مراجعه کنید.

 

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.