سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه

۵ بازديد

آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه

آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه

در این مقاله قصد داریم به روش های آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه بپردازیم.

با نگاهی گذرا به جهان خلقت، هنر زیبای سایه روشن را در بسیاری از مخلوقات خداوند، به وضوح می بینیم. برگ های رنگارنگ پاییزی، میوه های تابستان، منظره کوه های سنگی، همگی حاکی از آن است که خداوند بهترین نقاش روزگار است.منابع نوری که در اطراف ما هستند، به واسطه تاریکی ها و روشنایی هایی که در سطوح اجسام ایجاد می کنند، در واقع نوعی سایه روشن را پدید می آورند. چنانچه بخواهیم بدون استفاده از منبع نور، بر روی اجسام و یا اشیا سایه روشن به وجود بیاوریم، می توانیم با نقاشی روی پارچه، این کار را به انجام برسانیم.

[ez-toc]

روش های آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه:

روش های آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه
روش های آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه

روش اول:

با استفاده از تار و پود پارچه در حین بافت آن، سایه روشن را ایجاد کنید.

روش دوم:

با طراحی روی پارچه، تکنیک سایه زدن روی پارچه را پیاده کنید.

روش سوم:

سومین روش آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه، روش تلفیقی که زیباترین راه ایجاد سایه روشن بر روی پارچه است. این روش به این گونه است که شما با تلفیق بافت پارچه و طراحی بر روی آن، می توانید تکنیک سایه زدن روی پارچه را به انجام برسانید.

مراحل انجام سایه زدن روی پارچه:

 

ما برای آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه، به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از شروع کار، پارچه ای را انتخاب کنید که از بافتی منسجم و سطحی صاف برخوردار باشد. به این ترتیب رنگ ها بر روی آن ایجاد پستی و بلندی نمی کند.

در انتخاب رنگ هم دقت کافی داشته باشید. رنگ های آکریلیک برای این کار خوب هستند ولی اگر درخشندگی و دوام بیش تر کار را می خواهید بهتر است از رنگ های پارچه استفاده کنید.  این رنگ ها مقداری مدیوم پارچه و چسب بیندر هم در ترکیبات خود دارند که باعث زیبایی و دوام بیش تر نقاشی شما می شوند.

پس از تهیه رنگ و پارچه مناسب، طبق مراحل ذیل عمل کنید:

  1. ابتدا طرح مورد نظرتان را روی کاغذ بکشید، سپس با استفاده از یک کاربن خیاطی آن را بر روی پارچه منتقل کنید.
  2. در قسمت زیرین پارچه یا لباس مورد نظر یک لایه پارچه نخی جاذب رطوبت یا یک تکه مقوا قرار دهید تا از نفوذ رنگ به لایه های زیرین جلوگیری کند.
  3. برای استفاده از تکنیک سایه زدن روی پارچه، ابتدا قلم مو را خیس کنید. سپس با استفاده از یک دستمال آب اضافی آن را بگیرید.
  4. رنگ اول را بر روی طرحتان بزنید و قبل از از اینکه این رنگ خشک شود، رنگ دوم را بردارید. دقت داشته باشید که رنگ دوم را باید خیلی کم بردارید و یر روی رنگ اول پخش کنید.
  5. زمان استفاده از رنگ دوم به این نکته دقت داشته باشید که لبه های کار باید روشن تر و مرکز تیره تر باشد. این روش سایه زدن جلوه تابش نور را تداعی می کند.
  6. پس از پایان کار باید 24 تا 48 ساعت صبر کنید تا کارتان خشک شود. هرگز زودتر از موعد اقدام به شستن یا اتو کشیدن کار نکنید که باعث می شود رنگ ها پخش شوند.
  7. هنگامی که از خشک شدن کار مطمئن شدید، پارچه را وارونه کرده و با استفاده از یک اتوی بدون بخار و با درجه حرارت کم، آن را اتو کنید. پس از آن پارچه را به روی طراحی شده برگردانید و یک پارچه نخی روی آن قرار داده و یک بار دیگر اتو بکشید. دقت کنید که هرگز اتو را مستقیما روی سمت طراحی شده پارچه قرار ندهید. به این ترتیب مراحل آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه، به پایان می رسد.

استفاده از تکنیک خیس در خیس:

تکنیک خیس در خیس
تکنیک خیس در خیس

در هنگام آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه ذکر تکنیک خیس در خیس ضروری می باشد. همان طور که قبلا ذکر شد، باید قبل از اینکه رنگ قبلی خشک شود،  رنگ دوم را بزنید. در واقع هنگام انجام تمرین های آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه، باید رنگ بستر خیس باشد. هم چنین رنگ ها در هنگام استفاده باید رقیق باشند. یک قطره آب به رنگ ها اضافه کنید تا رقیق شود.

البته باید در هنگام کار سرعت عملتان بالا باشد. چون رنگ ها رقیق هستند و سریع پخش می شوند و با هم تداخل می کنند. تداخل رنگ ها در یکدیگر باعث می شود که طراحی حالت سایه پیدا کند. سایه ها باعث می شوند که کار برجسته تر به نظر برسد. تیرگی ها و روشنی ها  موجب تداعی پستی و بلندی در کار می شوند.

تکنیک خیس در خیس شبیه آبرنگ است. اگر می خواهید مراحل آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه با استفاده از این روش پیاده کنید، طیفی از یک رنگ را با استفاده از ترکیب رنگ ها بر روی پالت ایجاد کنید و به ترتیب از کم رنگ به پررنگ بر روی طرح بمالید. به این ترتیب نقاشی شما بر روی پارچه به صورت سایه روشن دیده می شود.

دقت داشته باشید که لبه های کار را رنگ نکنید. چون رنگ ها رقیق هستند. ممکن است از کادر خارج شوند و طراحیتان خراب شود. شایان ذکر است که اجرای تکنیک سایه زدن روی پارچه بهتر است زیر نظر اساتید آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه انجام شود تا به نحو احسن صورت گیرد.

چگونه روی لباس های لی سایه بیندازیم؟

آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه لی
آموزش سایه زدن در نقاشی روی پارچه لی

اگر شما از شلوار، دامن و یا کت های لی استفاده می کنید، حتما می دانید که این لباس ها خیلی دیر کهنه و پاره می شوند. همین خاصیت، لباس های لی باعث می شود که شما از پوشیدن آن ها خسته شوید. برای ایجاد تنوع در این لباس ها و کاهش دلزدگی می توانید با استفاده از تکنیک سایه زدن روی پارچه طرح جدیدی روی آن ها ایجاد کنید. برای انجام این کار به روش ذیل عمل کنید:

ابتدا دستکش های پلاستیکی خود را دست کنید. سپس یک عدد سنگ پا را برداشته و در داخل ظرف محتوی وایتکس فروکرده و آغشته به وایتکس کنید. پس از آن وایتکس را بر روی قسمتی از لباس خود بکشید. آن قدر این کار را تکرار کنید تا رنگ آن قسمت روشن تر شود.

با کمک سنگ پا و وایتکس می توانید بر روی لباس های لی طرح های دلخواهتان را سایه بزنید. پس از پایان کار، لباس خود را بشویید و در یک فضای باز بر روی بند رخت بیندازید تا خشک شود.

با موژارت گالری همراه باشید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.